An Exchange between Florina Kostulias and Andrei Codrescu on the dogs of Bucharest and Urmuz |
by Florentina Kostulias and Andrei Codrescu |
|
Urmuz is considered the daddy of Absurdism, pre-Tzara and pre-Ionesco. A bureaucrat, a drunk, and an ambulant performer in Bucharest, Urmuz initiated the modern literary revolution in the years before the First World War. I met Florentina Kostulias in London, on her way to Bucharest to uncover the traces of Urmuz. She found his death certificate and the police report of his untimely demise. Our conversation strayed naturally to the dogs of Bucharest, never far from the surface of the local mind, and some extraordinary pieces of dog literature by the great poet Tudor Arghezi were added by Florentina to the lore. The conversation is ongoing: the letters are posted below, from the earliest to the recent. Andrei Codrescu
On May 8, 2012, at 9:01 AM, Florina Kostulias wrote: Draga Andrei, Gayk. Atelier Mecanic, 43 Strada Isvor. Pentru instalarea de Motoare si Transmisiuni. Pompe cu Abur si de mana. Diferite sisteme injectoare. Numai la o aruncatura de bat de orasul vechi, imediat pe cealalta parte a Dambovitei, este cartierul Antim unde Urmuz a trait. Fiind foarte aproape de centrul civic a lui Ceausescu, foarte mult din cartier a fost distrus, mai supravietuind citeva strazi si foarte putine case. Miracol mare, casa din Antim nr. 8, unde Urmuz a trait pt marea majoritate a vietii lui, este inca intreaga, si este sediul unui partid politic obscur (PNCD). Draga Florina, tu esti un poet adevarat ak Bucurestiului, un oras pe care nu-l cunosc de loc. Imi place traseul tau urmuzian si orasul care se naste din peregrinarile tale. Te rog sa-mi scrii si sa ma tii la curent -- eventual o sa ai si acest record epistolar, si facem ceva cu el. Happy trails, sau alee cu miez, Andrei From: Florina, May 10, 2012 Ma bucura mult raspunsul tau, am sa-ti mai scriu dar acum sunt destul de trista si preocupata cu nishte probleme legate de nishte ciini vagabonzi in Bucuresti. Matusa mea a salvat 6 catzei in Februarie, s-au nascut afara pe timpul unei ierni groaznice, cu multa zapada si frig. A reusit sa dea 2, dar cu ceilalti are probleme, si mi-a pasat mie grija de a le gasi case. From Andrei, May 10, 2012 Florina: a scris cineva Cronica Ciinilor postdecembristi din Bucuresti? Ar fi si o antologie grozava ca are fiecare povesti despre ei. Eu am doua: una din 1990 si una din 1993 -- consider ambele simbolice pentru istoria dezvoltarii Romaniei. Andrei Draga Andrei, ashi dori foarte mult sa citesc bucatile tale care le-ai mentionat. Eu ma adincesc din ce in ce mai mult in disperare cu matusa mea si ciinii ei. Am scris la o caritate de aici din UK, care au raspuns pozitiv, dar inca nu au intrat in contact cu matusa. Intre timp, unul din catzelusi s-a lovit, si trebuie dus la doctor. Am o carte de Arghezi, care se numeste Cu Bastonul prin Bucuresti, iar una dintre bucatzi se numeshte 'Cainele si Maica Domnului'. Uite, ti-o trimit, e foarte interesanta, ar merge intr-o antologie, desi cred dateaza din perioada interbelica. Zilele astea am mai rasfoit nishte cartzi, care nu mi-au imbunatatzit starea de tristetze: Groapa de E. Barbu si Maidanul cu Dragoste de G. M. Zamfirescu, amindoua despre mahalalele Bucurestilor din prima parte a sec 20. Zguduitoare intimplari cu oameni si ciini, saraci, nemincatzi, abrutizatzi. Oameni-ciini, ciini-oameni, nimeni nu mai stie... from Florina, August 16, 2012 Draga Andrei, Dupa o perioada cu multa agitatzie, in sfarsit lucrurile au intrat in normal. Sper sa gasesc ceva de lucru in curind, poate ma ia inapoi anticariatul la care am lucrat acum citziva ani. Imi place foarte mult unde ne-am mutat, English countryside, numai la ½ ora de Londra. Asa de improbabil ca eu sa fi ajuns in asha loc - bucolic, genteel and traditional part of England... Nimeni nu prea vrea sa discute pe fatza treimea Urmuz-Arghezi-Ciprian, in loc s-au gasit tot felul de subtrefugii editoriale sau de alta natura sa evite confruntare directa. De exemplu, la Academia Romana am vazut o editie a operei complete ale lui Ciprian publicata in 1965 care contine in mod misterios si ne-explicat si scrierile lui Urmuz . Omul cu Martoaga a fost pusa in scena de curind, si am vazut-o si eu cind am fost in Romania. Premiera a avut loc pe 23 Nov 2011, data sinuciderii lui Urmuz, iar in program un articol intitulat “O polemica” sustine ca Arghezi nu avea dovezi, ci doar capricii de polemist si vagi banuieli intemeiate pe intimplatoare asemanari, dar incheie prin a admite ca totusi inca pluteste un abur de mister asupra intregii afaceri. Este clar ca cei trei contemporani – Urmuz, Arghezi si Ciprian - au foarte multe afinitati: omul ca dihanie, animal scofilcit de banalitate, de birocratie, de coruptie, daily life, rutine ; Omul e in descompunere, pute, e dezgustator; viata e o hazna, o mocirla; e intimplatoare, absurda. Dar are un element de comedie, de umor, de umor negru. Ciprian alege teatrul, Arghezi pamfletul politic iar Urmuz the short story. Cei 3 sint jucatori majori in literatura Romana de la inceputul sec 20 si cred ca al intelege pe Urmuz trebuie sa largesc orizonturile. Amintirile lui Ciprian despre Urmuz si piesa lui Capul de Ratoi, al carui erou Cirivis nu este altul decit D.D-B, sint cele mai importante surse in ceea ce priveste viata si filosofia tinarului Urmuz. Stim ca ceea ce Ciprian spune e adevarat in mare masura, marturiile sorei lui Urmuz, Eliza Vorvoreanu, cit si a poetului Vasile Voiculescu, prieten si coleg de liceu, intaresc aceasta concluzie. Cirivis era porecla lui D.D-B D si sub acest nume tinarul licean pune bazele societatii Capul de Ratoi in jurul anului 1900 cu scopul de a-l scoate din minti pe directorul scolii care-i “strivea sub calciiul lui didactic”. Cirivis era angajat intr-un razboi cu directorul, armele lui fiind aberatia, non-sensul si lipsa de logica. E interesant ca directorul, V.D. Paun, era profesor de romana si fusese tutorele printului Ferdinand. E posibil ca revolta lui Urmuz impotriva lui Paun sa fi adus cu ea si revolta impotriva limbii romane oficiale care la vremea aceea incerca sa se purifice de influentele orientului. Urmuz sau hurmuz este un arhaism de origine turca insemnind perla de sticla, folosit de Eminescu de mai multe ori pentru atmosfera care o evoca, de culoare locala si bazar. Dar in Sarmanul Dionis hurmuz este esential, hurmuzul pamantului representind planeta, vazuta din spatiu, care apare redusa, concentrata intr-un atom sau o nesimnificativa margea de sticla. In imaginatia eminesciana pamintul e un atom pierdut in spatiu, un hurmuz, o margea de sticla, dar si un margaritar albastru cu miez negru gata sa plezneasca de multimea urei ce cuprindea. E remarcabila imaginea margaritarului albastru, planeta albastra... Dar sa revenim. Lupta impotriva directorului si a tinerilor studiosi, "gravi si unsurosi" ia proportii cu formarea societatii Capul de Ratoi, numita dupa actul de barbarie comis impotrica ratelor lui V.D. Paun. Patrunzind noaptea in curtea lui Paun, Urmuz si acolitii sai au decapitat citeva din ratzele institutorului. Ideea era sa-l puna pe director in dificultate intelectuala: ce motiv ar putea sa existe ca cineva sa-i decapiteze ratele, dar sa ia numai capetele si sa lase corpurile in ograda? Razboiul dus de Cirivis impotriva liceului eventual s-a extins, societatea Capul de Ratoi luind strazile Bucurestiului cu asalt, oprind trecatori si uluindu-i cut tot felul de paradoxuri si indrazneli. Metodele folosite de Cirivis, erau farsa, comedia, absurdul, parodia, bufoneria, pacaleala, grotescul mixed in with a bit of cruelty. Cand juca o farsa unui seminarist studios, arbora o deadpan expression fara sa dea nimic de banuit victimei. Oprea lume pe strada, se dadea drept agent si le cerea actele de identitate. Multi il credeau. Practica gesturi demne de Monty Python Flying Circus, ca de exemplu, sarind intr-un picior in jurul unei persoane fara a zice nimic sau a incanta ceva misterios. Era in aceasta arta in aer liber o oarecare primejdie. Insultati, victimele farselor lui Urmuz puteau deveni agresive si sa caute a bataie. De asemenea, grupul lui Urmuz, din care a facut parte si Vasile Voiculescu la un moment dat, ar fi putut intra in conflict cu organele de ordine, activitatile lor fiind de multe ori ilegale. Farsa mea favorita este intrarea in scoala in timpul noptii, intrarea in arhiva si schimbarea notelor elevilor. Viitorul judecator nu avea respect pentru legi, reguli si documentele oficiale. In Omul cu Martoaga caracterul Inspectorului e intr-adevar a lui Urmuz. Inspectorul, un imbcsit, si un tipicar, slubas de cariera afishind o cocoasa administrativa, este intrebat: In genere vorbind, crezi dumneata ca o fiinta omeneasca poate sa judece pe alta? Ce chin, tortura trebuie sa fi fost pe Urmuz sa lucreze in justitie, si ce umilitor. Cum sa nu-ti tragi un glonte-n cap ? From Andrei, May 18, 2012 Draga Florina: Ma bucur ca esti asezata si gata de lucru. Am sa postez scrisoarea ta separat ca articol, si din nou ca parte din corespondenta noastra. Ruxandra Cesereanu, prietena mea pe care ai mentionat-o, e la Londra cu sotul ei Corin Braga, dar nu stiu cit mai sta. I-am scris de tine, apreciaza cercetarile tale, si o conectez cu tine daca vrei s-o intilnesti si mai are ea timp. (Impresia mea e ca rezidenta se termina curind cind incepe anul universitar -- ambii sunt profesori la Univ din Cluj). Multumesc frumos de reportaj -- este extrem de interesant -- ai gasit pulsul radacinii secolului 20 dintr-un un unghi inedit -- faci ceva important. (In scrisoarea catre Ruxandra te-am descris ca Morcol, detectivul literar din cartea lui Raymond Queneau, "Le vol d'Icare.") Te imbratisez, Andrei From Florina, August 18, 2012 Revista dada/surrealism de University of Iowa want me to submit my translations of Urmuz based on the Romanian Academy notebook and to write an introductory article. I haven't written the article and have been agonizing over its direction, but hope to find it before the deadline. In Holly Golitghly style I end with Mille tendresses, Florina
|
< Prev | Next > |
---|