El
despertar, repentino, no ha logrado suprimir del todo la impronta
onírica. Aunque se ha levantado de su asiento para frotarse
el brazo y hacer que la sangre circule, aunque ha ido al baño
para lavarse la cara -nadie, a fin de cuentas, podrá contabilizarle
ese viaje: el despacho está vacío, del señor
Kane queda un aroma a ropa vieja en el ambiente-, aunque ha regresado
a su escritorio con el frío claveteándole las facciones
e instalándolo en una borrosa vigilia, Abel ha vuelto la
mirada hacia los ventanales para toparse con una estampa de su sueño:
un rostro que pende del cristal con la palidez de una lámpara
china, una melena tejida por vetas de nieve y crepúsculo,
unos ojos que lo escrutan como una penumbra doble. Nada, ni las
luces que alguien ha encendido y que remiten a un cuarto de disección
-los escritorios son planchas en espera de cadáveres después
de un mitin-, puede alcanzar el fondo de esos ojos que gravitan
la intemperie. Son los ojos, la melena, el rostro inventado de María.
-María -murmura Abel, y el
nombre reverbera en el despacho y se funde con los copos que caen
al otro lado de los ventanales, en el otro extremo del mundo, lejos
de la realidad.
María, reina de las cabelleras,
ama y señora de las pesadillas profundas.
-María -repite Abel, dirigiéndose
a la ventana, y esta vez el nombre choca contra el níveo
rostro y lo diluye, y la mano palpa el vidrio donde perdura la sombra
de unos ojos implacables, y desde algún lugar del edificio
llega el rumor del ascensor que sube o baja con su cargamento fantasmal.
ÒQuién, piensa de golpe Abel,
se ocupa de los objetos de los difuntos? ÒA dónde van a dar
al cabo del duelo y las formalidades que conducen lenta, inexorablemente,
a ese callejón sin salida que es todo testamento? ÒHay un
limbo en el que las cosas de los muertos se lamentan de su orfandad
mientras aguardan la sentencia que determinará su próximo
destino: la mesa al centro de la sala de la única sobrina,
el clóset del pariente que rompió en llanto durante
el sepelio, el oscuro desván del desamparo donde las arañas
tienen la última palabra? Abel observa la ciudad amortajada
por la nieve, la muchedumbre del ocaso inmersa en un flujo de bufandas
y abrigos que parecen aves luctuosas. Su memoria es un ojo que ahora
sólo puede captar a María, el cuerpo de María
como un garabato quebrado bajo un rótulo periodístico:
"Nueva manifestación; saldo de veintidós muertos".
Abel conserva el recorte con la imagen desde hace siete años;
el tiempo ha dejado su huella en forma de una penumbra rubia que
tiñe el cadáver de la mujer anónima que él
decidió llamar María por una fijación quizá
más edípica que bíblica, y cuya sangre diseña
una segunda melena ya sepia en la avenida nevada a la que un fotógrafo
también desconocido la condenó para siempre. ÒQuién,
ha pensado Abel a lo largo de tantas tardes iguales a ésta,
se habrá encargado de las pertenencias de María? Luego
de ser arrebatada por el anonimato estadístico, de ser disecada
en esa morgue en miniatura que es la fotografía, Òqué
habrá sido de sus faldas, de sus almohadones, de su álbum
familiar? ÒHabrá usado anillos, rímel, zapatos de
tacón; habrá usado encajes? ÒQué habrá
pasado con el perfume recibido en una navidad lejana; se habrá
quedado en un rincón del tocador, una bombilla cuya luz se
concentra en glóbulos cada vez más pardos? ÒA quién
contemplarán ahora los retratos -los padres recién
casados, la tía con vestido de fiesta- que estudiaban la
caída de la noche desde un muro aterido de humedad? ÒHabrá
otros ojos que se asomen a la luna del ropero; habrá otras
manos que acaricien los brazos de un sillón, los bordes de
una alfombra? ÒHabrá alguien que se acerque al anochecer
a la casa de María y crea percibir, tras las ramas desnudas
de un árbol, el brillo de un rostro en la ventana del dormitorio;
un rostro similar al que de cuando en cuando brota entre sueños,
un rompecabezas de facciones femeninas entrevistas en la calle y
en los diarios; el rostro ficticio de María, ya que el verdadero
fue aplastado por una porra -a veces es posible oír el crujido
del cartílago, la fractura del hueso- y ha quedado oculto
salvo para la nieve y algún médico forense que quizá
haya fallecido?
Mañana, se dice Abel, mañana
es el séptimo aniversario. Año tras año, desde
que dio con la fotografía del cuerpo bocabajo, conmemora
la muerte de María; aunque un tanto deslavada, la fecha aún
puede leerse en la esquina inferior izquierda del recorte. Mientras
se instala frente a la libreta contable, Abel recuerda sus primeras
visitas infructuosas a los cementerios de la ciudad; la verificación,
previa propina de por medio, de registros donde los difuntos se
reducían a un muestrario de caligrafías ilegibles;
las caminatas por senderos arbolados -era un decir: hacía
tiempo que el clima había erradicado a las frondas- en busca
de una María cualquiera cuyo deceso coincidiera con la fecha
del recorte; la frustración ante tumbas donde el agua de
floreros y vasijas era una elocuente modalidad del abandono; la
nostalgia junto a mausoleos frecuentados por pájaros que
dejaban sus excrementos en ofrenda a la indiferencia de ángeles
y vírgenes. Y entonces, sin aviso, sin una mínima
premonición -o quizá, pensándolo bien, algo
al fondo de un sueño, un destello rocoso entre la multitud-,
el hallazgo entre la nieve: una lápida reclamada a medias
por la maleza, un epitafio cuyos trazos denotaban no la lenta decantación
del dolor sino la urgencia de olvido: "María, fiel esposa
de Saúl, madre amantisima de Pablo". Debajo, en pequeños
caracteres, la fecha de deceso justa: María muerta a los
treinta y tres años.
Por alguna razón que se le
escapa, Abel interpretó el error ortográfico, el acento
ausente de la palabra "amantísima", como un buen
augurio, una señal de la mujer anónima. Imaginó
a Saúl, hundido más en el estupor que en el duelo,
redactando el epitafio en una hoja arrancada a un bloc mientras
Pablo -lo imagina ahora con boina y suéter, pantalón
oscuro, zapatos de goma- lo observaba parapetado tras un juguete
indefinible. Imaginó la mirada seca de Saúl durante
el funeral, los ojos húmedos de Pablo cada vez que alguien
se acercaba para abrazarlo y decirle al oído que su madre
había sido una mujer valiente, ejemplar, un ser maravilloso.
Imaginó a Saúl en casa, acariciando una falda y recordando
el roce de unas caderas contra la tela mientras se preguntaba qué
habría estado haciendo su esposa en una manifestación
con saldo de veintidós muertos. Imaginó finalmente
a María -su rostro como un vestido hecho de retazos- al momento
de recibir el primer golpe y decidió, de pie ante la lápida
con su error ortográfico, que ésa sería la
mujer cuya muerte conmemoraría año tras año
y que no le importaría que no fuera la misma que había
sucumbido en una avenida nevada. Para él ésa sería
la tumba que debería visitar puntualmente y que en adelante
haría las veces de fosa común de la muchedumbre histórica.
No le importaría, como no le importó cuando sucedió,
que alguna vez lo sorprendieran los parientes de la difunta: un
hombre en silla de ruedas, por ejemplo, un hombre de escaso bigote
-bien podría ser el señor F.- acompañado de
un joven que en el cuarto aniversario se aproximó a Abel
queriendo saber si había conocido a su tía, si la
había tratado desde mucho antes del accidente. No le importaría
guardar un minuto de silencio, depositar sus flores blancas sobre
la blanca tumba para luego darse la vuelta y enfilar hacia la salida
del cementerio ignorando la voz del joven y los sollozos del señor
F., que poco a poco se volverían las más delgadas
hebras de la tarde convertida en pálido sudario.
¼
Brusca, definitivamente, Abel despierta con la certeza de que alguien
lo ha estado espiando mientras dormitaba en el escritorio.
Al otro lado de las ventanas el crepúsculo
se ha disuelto en una noche preliminar: enormes migas de sombra
se alternan con la nieve que no cesa de caer, transformando a la
urbe en una mala copia de una película antigua. La atmósfera
que reina en el despacho desierto, y que también hace pensar
en un trozo de celuloide, se ha electrizado: la vibración
de una presencia cercana eriza los vellos de la nuca de Abel, que
pasea la mirada por sus alrededores. El aroma a ropa vieja del señor
Kane -Òo fue un aroma soñado?- ha sido sustituido por un
olor más penetrante, un hedor que remite a un cuerpo confinado
a la estrechez de un cubículo. Un cuerpo con un estambre
sanguinolento colgándole de la nariz.
Como alcanzado por una descarga, Abel
se incorpora y derriba la silla. La puerta del despacho se balancea
imperceptiblemente. En el umbral se ha generado cierta actividad,
la lenta concentración de partículas que ocupan el
hueco recién dejado por alguien. Con los nervios en punta
-puede sentir el cosquilleo de casi cada terminal nerviosa-, Abel
espera. Cree oír la fricción de la nieve, el tacto
de la noche contra los cristales. Cree saber en qué momento
se interrumpe el vaivén de la puerta. Cree percibir algo
semejante a un oscuro aleteo en el umbral; por un segundo ve el
edificio lleno de pájaros, reclamado por plumas y picos que
horadan el aire como lápices. Cree escuchar una voz que lo
llama desde el corredor, apenas un rasguño de tabaco: A-bel.
Pero no, ahora no es su imaginación, ahí está
de nuevo el rasguño -A-bel-, dos sílabas lanzadas
por la penumbra que bosteza tras la puerta entreabierta.
Con el corazón encogido, se
separa del escritorio y da unas zancadas que resuenan en la quietud.
Se detiene. Al oír su nombre por tercera vez, va a la puerta
y la abre de un tirón. Las lámparas del pasillo titilan
y reasumen su inútil cometido de aligerar la negrura que
techo y paredes derraman como un caldo espeso. En ese caldo, flotando
a la deriva, está el hilo de luz que se desprende de una
oficina situada al otro extremo del corredor, un filamento que crece
conforme la puerta de la oficina se abre y choca en el muro. En
el umbral se dibuja la silueta de un hombre enjuto que voltea hacia
Abel y agita una mano -el bosquejo de una mano- a modo de invitación:
ven, ven. Luego mano y hombre se esfuman, dejando en el ambiente
el temblor de unas uñas manchadas de nicotina, el resplandor
de unas facciones teñidas de cifras azules.
Abel sale al pasillo y avanza hacia
la luz. A la entrada de la oficina titubea, y en su mente destella
la figura de un ejecutivo con los brazos en jarras y un habano en
los labios: Òse puede saber a qué se debe el escándalo?
La habitación naufraga en una opacidad hendida por una lámpara
de biblioteca, un ojo cubierto por un párpado verde que esparce
su calidez desde el escritorio, delineando formas de cuero y madera
profunda. El aroma a tabaco es la presencia más fuerte, casi
algo sólido que subraya la falta de elementos vivos, casi
un dedo que pende en la atmósfera y apunta hacia la reja
del ascensor cerrada como dentadura a unos metros del escritorio.
Del hombre enjuto no queda más que la insinuación
de una sonrisa: el relampagueo de la caoba entre las sombras.
En medio de su estupor, Abel cierra
la puerta. Imagina el castigo que recibiría si alguien -el
propio ejecutivo del habano, por ejemplo- volviera a la oficina
por unos papeles y se topara con un intruso merodeando en la oscuridad.
El rasguño de tabaco regresa, pero esta vez son palabras
inconexas que retumban en la mente: huelga, números rojos,
sanción física, muchedumbre. El silencio deviene una
opresión al centro del tórax. Asma, piensa Abel, así
que el señor F. era asmático. Con paso cauteloso se
acerca a la reja -que no a la puerta- del ascensor y la roza con
los dedos como para certificar su existencia; luego pulsa el primer
botón del panel. Con el zumbido que ha puntuado la rutina
de la compañía, el elevador sale de su letargo y empieza
a trepar por el esófago del edificio, viejo alimento de rumores
que se materializa con un fulgor de metal. Abel entra al cubículo
como si entrara a un sueño ajeno: la transgresión
se ha cumplido al fin, ha hollado territorio de fantasmas. Antes
de correr la reja distingue de nuevo, en la penumbra de la oficina,
el centelleo triunfal de una sonrisa.
Y entonces el ascensor arranca y Abel
se integra al zumbido legendario, Abel es ya parte del fulgor que
sube por una tráquea negra, Abel comienza a adivinar pisos
abandonados a su suerte de polvo y telarañas. Adivina una
silla y una mesa entregadas a los ritos de la soledad, un escritorio
en cuya cojera parece cifrarse el destino de su propietario, un
pizarrón donde los años han inscrito una agenda de
trabajo segada por una guerra de hemeroteca. Adivina un montículo
de ropa, un sofá doblegado por revistas que hojea la decrepitud,
la recepción de una empresa en quiebra cuyo nombre ha sido
tachado con cincel del directorio de bronce que cuelga en el vestíbulo
del edificio. Escucha rasguños y voltea; la máscara
numérica con la que esperaba enfrentarse resulta ser una
cucaracha luchando por trepar por una pared del elevador. Cree ver
las patas del insecto agitándose y siente que lo invade la
náusea, una mezcla de tristeza y repulsión por ese
otro intruso orgánico, una marea de asco que lo obliga a
detenerse y salir a vomitar entre las sombras, un flujo que quisiera
resumir la lástima por las multitudes que intentan remontar
sin éxito los muros de la historia.
Las arcadas terminan y él permanece
en cuclillas, mirando el suelo por donde -hasta ahora cae en la
cuenta- se arrastra un brillo que no proviene del ascensor. Conforme
sus ojos se adaptan a la opacidad, descubre que ha llegado a un
despacho en desuso, vacío a excepción de unos escritorios
rencos y un imponente archivador que acepta con desinterés
la ofrenda de luz hecha por una bujía que parpadea al centro
de una mesa, prendiéndose y apagándose como si no
soportara las embestidas de la negrura. Junto a la mesa, empequeñecida
por el archivador, hay una silla que apenas sostiene a la figura
que la ocupa: un hombre de espaldas con las manos atadas y la cabeza
gacha en actitud reverencial, un acólito dirigiendo sus oraciones
a un monolito metálico.
Abel se acerca a la silla. Escucha,
cada vez más inútiles, los rasguños de la cucaracha
en el elevador. Cree ver, sobre los escritorios, libretas donde
la mugre y el olvido llevan su propia contabilidad. Ve las manos
del hombre, dos globos ligados a la altura de las muñecas
por un pedazo de soga. Ve unos hombros hundidos, una camisa desabrochada
y ensangrentada, unos tirantes que cuelgan como apéndices.
Ve, a la luz de la bujía que se prende y se apaga -se apaga
y se prende y se apaga-, un rostro vuelto un compendio de jirones,
una boca abierta en un grito relleno de tela. Reconoce, entre esos
rasgos tumefactos, los ojos de su colega más viejo -Òalguna
novedad?, Òqué novedades nos trae usted?-, la mirada
que brota de la inconsciencia para quedar fija en el archivador
que refleja tenebrosamente la luz que se prende y se apaga, se prende
y se apaga, se prende y se apaga. Oye, agregando otra nota al horror
que lo inunda, el zumbido del ascensor puesto en marcha en otro
piso; voltea hacia atrás justo cuando el fulgor del cubículo
se diluye, dejándolo a solas con la máscara roja que
parece pedir clemencia al tótem -al dios, piensa de pronto-
alumbrado por la bujía. Intenta recordar el nombre de su
colega y al fracasar -su memoria es un vértigo de nieve y
sangre, un dédalo de palabras sin hilación- empieza
a sacudirlo por los hombros y a decirle que se mueva, que despierte,
que haga algo porque el ascensor se ha detenido en el piso superior
-el último del edificio, acota al pensar en el destello de
un ojo artificial-, que se despabile de una vez por todas si no
quiere que ambos paguen las consecuencias. La única respuesta
que obtiene es un hilillo que surge de entre los labios del hombre
y cuelga unos segundos antes de fundirse en el charco a sus pies
y ahí está de nuevo el zumbido, ahí viene el
elevador de regreso y de un salto él se aparta de su colega
para buscar un escondite, una puerta, el acceso a unas posibles
escaleras que no cede a los embates de las manos bañadas
por la luz que se prende y se apaga, se apaga y se prende denunciando
la cercanía del ascensor, la aparición inminente del
dueño de esos zapatos que ya se alcanzan a distinguir, la
sofocante presencia del monolito tras el que hay que escurrirse
para quedar integrado a una tiniebla olorosa a insectos muertos.
Desde su improvisado refugio, Abel
capta una mezcla de ruidos: el golpe del elevador al detenerse,
pasos que hallan eco en la estancia vacía, sollozos envueltos
en tela, el castañeteo de unos dientes -los suyos- que interrumpe
apretando las quijadas. Mientras los pasos se aproximan, se desliza
hacia un lado del archivador hasta asomar una oreja, el borde de
las gafas, y volverse un ojo furtivo que estudia el escenario. Ve
la figura enhiesta de un hombre que avanza recortado contra la luz
del ascensor; ve un objeto largo que deforma una mano del hombre;
ve a unos metros el rostro de su colega, contraído en un
rictus acentuado por el pestañeo de la bujía. Ve que
el hombre llega junto a su colega, se inclina como para susurrarle
algo y se vuelve el señor Kane: la camisa arremangada y moteada
de carmesí, el pelo un caos de llamas rebeldes, las facciones
sudorosas y disueltas en una expresión donde se confunden
el arrojo y el titubeo, la piedad y la ira. Escucha la voz de ese
nuevo señor Kane, un murmullo que deviene una retahíla
de exigencias, un tuteo estremecedor: dime quién planea la
huelga, dime quién participó en el mitin de hoy, dime
quién o quiénes se merecen la paliza que te estoy
dando. Dime por qué no me contestas aunque te arranque de
un tirón la tela de la boca, por qué escupes sangre
y hasta un par de dientes, en qué idioma gimes porque no
te entiendo. Dime a quién pueden interesarle las manifestaciones
sobre todo siendo contador, por qué en lugar de responderme
pides ayuda con un hilo de voz que nadie oye y te agitas en el asiento
como si no supieras que te he roto una clavícula y las rodillas
y que en caso de que te desatara serías un espectáculo
hilarante, un garabato que intentaría reptar hacia la salvación
cuando aquí no hay más que penumbra y una bujía
que se prende y se apaga, se prenderá y se apagará
por los siglos de los siglos hasta que pares de toser y arrojes
un nombre y menos coágulos al suelo. Dime por qué
me obligas a alzar la porra que alguien podría confundir
con una deformidad de mi mano, de dónde sacas fuerzas para
resistir los golpes en el rostro y los hombros y el pecho y los
muslos, por qué no te hartas de escuchar el chasquido de
la carne y los huesos, cuándo me contestarás en lugar
de bajar la cabeza y desmayarte y dejarme hablando a solas con las
sombras. Dime de qué privilegios gozas para apropiarte del
cansancio que yo también padezco y que me lleva a apoyarme
en la mesa para limpiarme el sudor y respirar agitadamente mientras
la porra se fuga entre mis dedos y choca contra el piso con un ruido
que me pone a temblar y a gimotear como si yo fuera la víctima
y no el verdugo espontáneo. Dime por qué hasta ahora
noto el brillo de unas gafas tras el archivador, de quién
es la figura que emerge de la oscuridad y se precipita hacia mí
y me derriba con todo y mesa y bujía y me suelta un porrazo
que me alcanza en la nuca y me hunde en una fosa de la que poco
a poco salgo para discernir a un hombre entrando al ascensor, un
hombre cuyos rasgos me parecen familiares pero que no puedo ubicar
porque mi memoria es un torbellino de puntos luminosos, un hombre
que cierra la reja y se esfuma robándome la luz, un hombre
que regresará a algún despacho para recoger abrigo
y sombrero y apagar los interruptores y borrar todo rastro de su
presencia. Dime, por favor dime quién es el hombre que bajará
temerosamente las escaleras y saldrá del edificio sin que
nadie repare en él para perderse con paso de fantasma entre
los gruesos copos de la noche.
Continuará...
|
Waking,
abruptly as after any unplanned sleep, still hasn't completely eliminated
the impression of his dream. Though he's stood up from his seat to
rub his sleeping arm and start his blood circulating again, though
he's gone to the bathroom to wash his face - after all, there's no
one to count that as one of his allotted trips: the office is empty,
and all that's left of Mr. Kane's presence is the odor of old clothes
in the air - though he's returned to his desk with the cold studding
his face, charging him with a blurry wakefulness, when Abel turns
his gaze to the large windows, he encounters an image from his dream:
a face hanging in the glass, pale like a paper lantern, a mane of
hair woven with streaks of snow and twilight, a pair of eyes that
scrutinize him like twin hollows in the gloom. Nothing, not the lights,
which someone has turned out and which remind him of a dissection
room - the desks are slabs waiting for cadavers after a protest -
can reach the depths of those eyes that weigh down the stormy emptiness
outside. Those are Mary's eyes, her mane, her invented face.
"Mary," Abel murmurs, and
the name reverberates in the glacial office, before merging with the
snowflakes falling outside the windows, on the other side of the world,
far from reality. Mary, queen of all tresses, mistress and lady of
his deepest nightmares. "Mary," Abel mutters again, abandoning
his desk and turning to the window, and this time the name collides
with the snowy face, which quickly disappears as his hand strokes
the glass where the shadow of a pair of implacable eyes remains, and
from somewhere in the building the rumor of the elevator, going up
or down with its ghostly cargo, reaches his ears.
Who, Abel thinks suddenly, takes care
of the objects of the dead? Where do they end up after the grieving,
after the formalities that lead slowly, inexorably to that dead end
alley all testaments are? Is there some limbo in which dead people's
things mourn being unexpectedly orphaned while they await the judgment
that will determine their future destiny: an only niece's living room
table, the closet of the relative who wept through the burial, a dark
deserted attic where the spiders have the last word? Abel watches
the city, shrouded in snow, the evening crowds immersed in an overflowing
tide of scarves and overcoats that look like sorrowful birds. His
memory is a huge eye that can now see only Mary, Mary's body like
a broken scrawl under a newspaper headline: "Another Demonstration:
22 Dead." Abel has kept a clipping of the image for seven years;
time has made its mark on it in the form of a yellowish gloom staining
the corpse of the anonymous woman he decided to call Mary because
of some fixation - perhaps more Oedipal than biblical - whose blood
sketches a second mane, now sepia, next to her hair on the snow-covered
avenue to which an equally anonymous photographer condemned her forever.
Who, Abel has wondered on many afternoons just like this one, might
have taken over Mary's belongings? After she was yanked into statistical
anonymity, after she was dissected in the miniature morgue of that
photograph, what might have become of her skirts, her favorite pillow,
her family photo album? Did she wear rings, mascara, high heels? Did
she wear lingerie? What might have happened to the hypothetical perfume
she received for some far-off Christmas, might it have remained on
some corner of her dressing table, a bulb where the light concentrated
in ever duller corpuscles? Who might the portraits studying the falling
night from a damp, numb wall - her recently-married parents, her aunt
in a party dress - contemplate now? Might there be other eyes that
peer into her closet mirror, might there be other hands that caress
the arm of an easy chair, the edges of a rug? Might there be someone
who nears Mary's house at dusk and thinks they can distinguish, behind
the naked branches of a tree, the glint of a face in the bedroom window,
a face similar to the one that appears from time to time in dreams,
a jigsaw puzzle of feminine features glimpsed on the street and in
the papers, Mary's fictitious face, since her real one was crushed
by a club - it's possible, at times, to hear the cracking of cartilage,
the fracturing of bone - and left hidden to everyone other than the
snow and some forensic doctor who by now has perhaps passed away as
well?
Tomorrow, Abel says to himself, tomorrow
is the seventh anniversary. Year after year, ever since he came across
the photograph of the face-down body, he commemorates Mary's death;
though written in slightly faded blue ink, the date is still discernible
on the lower left-hand corner of the clipping. As he settles himself
in front of the accounting book, Abel recalls his first fruitless
visits to the city's cemeteries; his examination, facilitated by a
small tip to the guard, of endless registries where the dead were
reduced to a collection of illegible scribbles; his walks along tree-lined
paths - it was a figure of speech: the weather had done away with
the foliage some time ago - searching for any Mary whose death might
coincide with the date on the clipping; his frustration at seeing
graves where stagnant water filled flowerpots and vases, an eloquent
kind of desertion; his nostalgia beside mausoleums frequented only
by birds who left their excrement as an offering to the indifference
of angels and virgins. And then, with no warning whatsoever, without
even the slightest premonition - perhaps only, if he thought very
hard, something from the depths of a dream, a stony glimmer in the
multitude - a discovery under the obstinate snow: a gravestone half-overtaken
by the brush, an epitaph whose lines suggested not the slow decanting
of pain but the urgency of oblivion: "Mary, faithful wife of
Saul, lovng mother of Paul." Underneath, in small lettering,
the exact date of her death: Mary, dead at thirty-three.
For some reason he can't quite recall,
Abel interpreted the orthographic error, that missing i in the word
"loving," as a good omen, some last sign of the anonymous
woman; he imagined Saul, more stunned than in pain, writing out the
epitaph as fast as he could on a sheet of paper torn off a pad while
Paul - he imagines him now in a sweater and a beret, dark pants and
rubber-soled shoes - watched him, hidden behind some indefinable toy.
He imagined Saul's dry gaze during the funeral, Paul's eyes slightly
damp every time someone came up to give him a hug and whisper in his
ear that his mother had been a very brave woman, an exemplary person,
a marvelous being. He imagined Saul at home, distractedly stroking
a skirt and remembering the slide of hips against the cloth, he imagined
him wondering what the hell his faithful wife had been doing at a
demonstration that had left a balance of twenty-two dead. Finally,
he imagined Mary - her face like a dress made of scraps - at the moment
she received the first blow and decided, standing in front of the
gravestone with its orthographic error, that it would be this woman
whose death he would commemorate year after year, that it wouldn't
matter if she wasn't the same woman who had perished on that snowy
avenue. This would be the tomb he must visit punctually each year,
the tomb that from now on would act as a common grave for the crowds
of history. It wouldn't matter to him, just as it didn't matter when
it actually happened, when he was surprised at the deceased's grave
by her relatives: a man in a wheelchair, for example, a man with a
scant mustache - he could easily be Mr. F. - accompanied by a young
man who approached Abel on the fourth anniversary wanting to know
if he had been acquainted with his aunt, if he had known her for a
long time before the accident. It wouldn't matter to him to then take
a moment of silence, leave his white flowers on the white grave, and
turn towards the cemetery exit, ignoring the kid's uncomprehending
voice and Mr. F.'s sobs, which little by little would become the very
thinnest wisps of the afternoon turned shroud.
¼
Abel wakes up, abruptly and definitively, with the certainty that
someone has been spying on him while he dozed on his desk.
On the other side of the windows the
twilight has dissolved into the beginnings of a night: specks of shadow
alternate with the snow which falls ceaselessly, making the city into
a bad copy of an old movie. The atmosphere in the deserted office,
which also recalls a strip of celluloid, has become electrified: the
vibration of a nearby presence raises the hair on the back of Abel's
neck, and he looks around the room. Mr. Kane's odor of old clothes
- or was that only a dreamt odor? - has been substituted by another
smell, analogous but more penetrating, a stench reminiscent of a body
confined to a narrow cubicle. A body with a bloody thread hanging
from its nose.
As if a current had run through him, Abel stands up and turns, knocking
over his chair. The door to the office sways imperceptibly. At the
threshold there has been a moment's activity, the slow concentration
of particles that move to occupy the empty space which someone has
just left behind. With his nerves on edge - he can feel the tickle
of almost every single nerve ending - Abel waits. He thinks he hears
the friction of the snow with great clarity, the touch of the night
against the windows. He thinks he can sense at exactly what moment
the motion of the door is interrupted. He thinks he can perceive something
like a dark wingbeat in the doorway; for a second he sees the building
full of birds, taken over by feathers and beaks that pierce the air
like sharp pencils. He thinks he hears a voice calling him from the
corridor, barely a tobacco scratch - "A-bel." But no, now
it's not his imagination, there's the scratch again - "A-bel"
- two syllables flung into the gloom that yawns behind the half-open
door.
With a shrinking heart, Abel separates
himself from his desk, takes one step and then another, which resound
in the stillness. He stops. When he hears his name a third time, he
moves forward to the door and shoves it open. The lights in the hallway
quiver before reassuming their useless task of relieving the blackness
that spills from the ceiling and walls like a thick broth. In this
broth, floating aimlessly, a thread of light emanates from an office
at the other end of the corridor, a filament that grows as the door
of the office opens and hits the wall. In the doorway, a man's lean
silhouette turns towards Abel and waves a hand - the sketch of a hand
- by way of an invitation: come here, come here. Then both hand and
man vanish, leaving in the air the tremor of a set of nicotine-stained
nails, the radiance of features partially dyed by blue numerals.
Abel walks out into the hallway, his stomach weak, and heads for the
light. At the entrance to the office he hesitates, and an image flashes
in his mind, the figure of an executive with his arms akimbo and a
half-smoked cigar clamped between his lips:
"Might a person know what is the cause of all this commotion?"
The room is submerged in an opacity cut through by a single library
lamp, an eye covered by a green eyelid that scatters its warmth from
the only desk, outlining forms of leather and dark wood. The smell
of tobacco is the strongest presence in the room: something almost
solid that underlines the lack of living elements, almost a finger
that hangs in the air, pointing towards the elevator grate just a
few meters from the desk, closed like a set of dentures. Of the lean
man not even the slightest trace remains, barely the insinuation of
a smile, nothing more than the sparkling of the mahogany among the
shadows.
Despite his stupefaction, Abel manages
to walk to the door and close it. He vaguely imagines the punishment
he'd receive if anyone - the cigar-smoking executive himself, for
example - returned to the office for some papers and ran into an intruder
marauding in the darkness. The tobacco scratch returns, but this time
the words are unconnected, ricocheting against the walls of his mind:
"strike," "red numbers," "physical sanction,"
"crowd." The silence becomes an oppression in the center
of Abel's chest. "Asthma," he thinks for no particular reason,"
so Mr. F. was asthmatic after all." With cautious steps he approaches
the grate - not the door - of the elevator and grazes it with his
fingers as if to prove its existence; then he pushes the first button
on the panel. With the hum that has forever punctuated the company
routine, the elevator comes out of its lethargy and begins to climb
the building's esophagus; it appears, age-old source of rumors, with
a whisper of rusted gears and a somber sheen of metal. Abel opens
the grate and walks in slowly, as if he were entering someone else's
dream: finally his transgression is fulfilled. He has tread on ghost
territory. Before he can close the grate he glimpses, once again,
in the gloom of the office, the triumphal glimmer of a smile.
Then the elevator begins to vibrate,
to move, and Abel becomes part of the legendary hum, Abel is now part
of the sheen going up through a black trachea. Abel begins to make
out whole floors abandoned to dust and spiderwebs. He makes out a
chair and a table given over to the rites of solitude, a desk missing
a leg whose lameness seems to account for the destiny of its proprietor,
a chalkboard where the years have inscribed a work schedule stopped
short by a war remembered only in newsprint. He makes out a mound
of clothing, a sofa bowed by the weight of magazines that by this
point only the decrepitude leafs through, the reception area of a
bankrupt company whose name has been chiseled out of the bronze directory
hanging in the building's entryway. He hears a series of scratches
inside the elevator and turns, expecting to be confronted with a numerical
mask which ends up being just a cockroach struggling to climb up the
wall. He sees, or thinks he sees, the insect's feet moving agitatedly
and suddenly feels invaded by nausea, a mixture of sadness and repulsion
for this other organic intruder, a universal disgust that crashes
like a wave in his mouth and forces him to stop the elevator and lurch
out to vomit into the shadows, a flow of discharge that might sum
up his lament for the crowds moving agitatedly in an unsuccessful
attempt to climb the walls of history.
His retching ends in a shudder and he
remains crouched over for an instant, looking down at the floor where
- he hadn't realized it until now - there is a creeping brightness
that doesn't come from the elevator. He raises his eyes and as they
adapt to the darkness he discovers that he has arrived in an enormous
office in disuse, empty except for a few crippled desks and an impotent
metal file cabinet that indifferently accepts the light offered by
a candle blinking timidly in the middle of a table, flaring up and
dying down as if it could not endure the onslaughts of blackness.
Next to the table, diminished by the filing cabinet, is a filthy chair
that barely supports the weight of the figure sitting in it: a man
facing the other way, his hands tied and his head bent in a reverential
attitude, one might say a faithful acolyte addressing his prayers
to the metallic monolith.
Abel approaches the chair. He thinks
he can hear the cockroach's ever more useless scratches in the elevator.
He sees, or thinks he sees, large notebooks on the desks where grime
and oblivion are making their own accounts. He sees the man's hands,
two globs of bloodless flesh tied at the wrists with a piece of cord.
He sees two shoulders sinking under the weight of pain, a shirt unbuttoned
and bloody, a pair of suspenders hanging like flaccid appendages.
He sees, in the fragile light of the candle flaring up and dying down
- it dies down and it flares up and it dies down - a face become an
indecipherable compendium of vermilion shreds, a mouth open in a cloth-filled
scream. He recognizes, among those swollen features, the eyes of his
eldest colleague - "Any news? What's the news with you?"
- and the cloudy gaze that bubbles up from unconsciousness to remain
fixed on the filing cabinet that gloomily reflects the candle that
flares up and dies down, flares up and dies down, flares up and dies
down. He hears, adding an unexpected note to his horror, the hum of
the elevator set into motion by an impatient finger on some other
floor; he turns around just as the brightness of the cubicle disappears,
leaving him alone with this red mask that seems to be asking for mercy
from the totem - the god, he suddenly thinks - illuminated by the
candle. He tries to remember his colleague's name and when he fails
- his memory is dizzy with snow and blood, a labyrinth of words with
no thread to connect them - he starts to shake him gently by the shoulders
and tell him, in jagged breaths, to move, to wake up, to do something
and quickly because the elevator has stopped on the floor above them
- the top floor of the building, he notes when he thinks of the glint
of an artificial eye - to get going once and for all if he doesn't
want them both to pay the consequences. The only response he gets
is a trickle that drips from the man's lower lip and hangs there for
a few seconds before joining the puddle at his feet and there's the
hum of the elevator again, there's the cubicle, on its way back and
in one bound he leaps away from his colleague and looks around for
a place to hide, a door, the access to some possible staircase but
it won't yield to the pounding of his hands bathed in light that flares
up and dies down, dies down and flares up announcing the nearness
of the elevator, the imminent appearance of the owner of those shiny
shoes that can already be distinguished, the suffocating presence
of the monolith behind which he must slip, merging into a dusty darkness
that smells of dead insects.
From his improvised refuge, Abel captures
a mixture of different sounds: the thud of the elevator as it stops,
footsteps that plant a strange echo in the empty room, sobs enveloped
in cloth, the chattering of teeth - his own, he discovers numbly -
which he interrupts by clamping his jaws shut. As the footsteps draw
near, he shimmies to one side of the filing cabinet until he can slip
one ear out, then the edge of his spectacles; he becomes a furtive
eye studying the scene. He sees the upright figure of a man moving
forward like a cutout against the light of the elevator; he sees a
long object that deforms the man's right hand; he sees his colleague's
face a few meters away, contracted in a convulsion accentuated by
the blinking candle. He sees the man from the elevator reach his colleague
and lean down as if to whisper something to him and the figure resolves
into an unusual Mr. Kane: his shirt with the sleeves rolled up and
flecked with crimson, his hair become a chaos of rebellious flames,
his sweaty features dissolved in an expression of mingled boldness
and hesitation, piety and rage. With a shock he hears the voice of
this new Mr. Kane, a murmur which gradually becomes a series of demands,
a terrifying familiarity: tell me who is planning the strike, tell
me who participated in today's uprising, tell me who deserves the
beating I'm giving you. Tell me why you won't answer even though I
rip the cloth from your mouth, why you spit blood and even a couple
of teeth on my shoes, what language you're starting to moan and jabber
in because I can't understand you. Tell me who might be interested
in demonstrations, especially as an accountant, why instead of answering
me you sob and beg for help with the thread of a voice that no one
hears and you move around in your chair as if you didn't know that
I've already broken one of your collarbones and both your knees and
even if you did untie yourself you'd be a hilarious spectacle, just
a scribble trying to slither towards salvation when here there's nothing
more than gloom lit by a stupid candle that flares up and dies down,
that will flare up and die down century after century until you stop
coughing and puke out more names and less blood clots. Tell me why
you force me yet again to raise this club that makes my hand look
deformed, tell me where you get the strength to resist these blows
I'm spreading over an ever wider space between your face and your
shoulders and your chest and your thighs, why you haven't yet tired
of hearing the damp cracking of your flesh and bones, when you'll
answer me instead of putting your head down and fainting and leaving
me to talk to the shadows alone. Tell me what privileges you enjoy
to be able to appropriate the weariness that I also suffer which makes
me lean on the table to wipe off the sweat and breathe shakily while
the club escapes from between my fingers and hits the floor with a
noise that makes me tremble and whine as if I were the victim and
not the spontaneous executioner. Tell me why I haven't noticed until
now a pair of spectacles flashing from behind the filing cabinet,
tell me whose is the figure that suddenly emerges from the darkness
and rushes towards me and knocks me over, table and candle and all
and clubs me with a blow I can't completely dodge and manages to hit
me on the back of my neck and push me down into a dazzling shaft of
pain out of which I'm climbing, little by little, only to glimpse
a man going into the elevator, a man whose features seem distantly
familiar to me but I can't locate him because my memory is a whirlwind
of luminous points, a man who closes the grate and vanishes, stealing
my light from me, a man who undoubtedly will return to some office
to collect his overcoat and hat and turn out the lights and eliminate
even the very last trace of his presence. Tell me, please tell me
who that man is, who will go down the stairs fearfully and leave the
building without anyone noticing him, who with ghostly steps will
become lost among the night's thick flakes.
To be continuedò |